WEKO3
アイテム
アヘンのような小説、『サイラス・マーナー』 : 近代資本主義社会におけるパルマコンとしての言語芸術
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/8
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/807521b0e-a900-456c-8e7b-c09216583189
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-01-17 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | アヘンのような小説、『サイラス・マーナー』 : 近代資本主義社会におけるパルマコンとしての言語芸術 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Silas Marner, or the Opiate Novel : Linguistic Art as Pharmakon in Modern Capitalist Society | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | アヘン ノ ヨウナ ショウセツ、『サイラス・マーナ―』 : キンダイ シホン シュギ ニオケル パルコマン トシテノ ゲンゴ ゲイジュツ | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 資本主義 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 貨幣 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 商品 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 小説 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 芸術 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | パルマコン | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
原, 雅樹
× 原, 雅樹
× HARA, Masaki
|
|||||||||||
著者ID | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 9000414804715 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In George Eliot’s fairytale-like novel Silas Marner (1861), a baby with golden curly hair suddenly appears before Marner, a miser, when he gets depressed because his gold coins, which he has been saving for years, are stolen. Taking charge of the orphan, naming her Eppie after his mother, and living with her as her father, he finally awakens to the value of love, which money cannot buy. At first glance, it seems that in this novel, Eliot merely criticizes capitalism and asserts the superiority of love over monetary value. It should be noted, however, that one of the causes of death of Eppie’s biological mother, a working-class woman addicted to opium, is the neglect by her husband, a landowning-class man, who is Eppie’s biological father; and that in the ending of the story, he, with his vast wealth, financially supports Marner and Eppie. What this narrative development implies is that the happy ending, where love links with capital, is based on the exploitation of the working-class mother. In Silas Marner, Eliot shows that love, which literary genres often portray as supremely valuable, is in fact inseparable from the violence of exploitation and therefore ambivalent. In other words, love is like opium, a pharmakon, which is both a remedy and a poison. | |||||||||||
書誌情報 |
広島国際研究 en : Hiroshima Journal of International Studies 巻 28, p. [89]-100, 発行日 2022-12-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島市立大学国際学部 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1341-3546 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10485683 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |