WEKO3
アイテム
ドイツにおける中等学校制度改革に伴う教育評価の機能変容
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/31
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/31fd275819-ab4c-4529-8274-a9f0685cf4f3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-17 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ドイツにおける中等学校制度改革に伴う教育評価の機能変容 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ドイツ ニオケル チュウトウ ガッコウ セイド カイカク ニ トモナウ キョウイク ヒョウカ ノ キノウ ヘンヨウ|The functional transformation of educational evaluation in Germany through secondary school reform | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | ドイツ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 中等学校制度 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 教育評価 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題 | 社会システム論 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
卜部, 匡司
× 卜部, 匡司
× URABE, Masashi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper describes a restructuring of the educational evaluation system and its functional transformation in Germany. The secondary school system in Germany has traditionally consisted of three school forms (Hauptschule until 9th grade, Realschule until 10th grade, and Gymnasium until 12th or 13th grade), which have been understood as a three-tier system. This traditional school system has recently been reorganized into a two-tier system, which consists of the traditional Gymnasium and the other secondary schools (i.e., Oberschule, Stadtteilschule, Gesamtschule, Gemeinschaftsschule etc.). The educational evaluation system apparently still remains as a three-tier system because it lets the students get three different traditional certificates depending on the school graduation periods (Berufsreife, Mittlere Reife and Hochschulreife). The Berufsreife certifies the fulfillment of compulsory education, while the Mittlere Reife leads to skilled worker careers. The Hochschulreife allows students to proceed to get academic degrees at university. With the reform of the secondary education system, however, the evaluation system has been restructured to expand the connection routes within the secondary school forms, which allow students to pursue the university entrance certification (Hochschulreife). Observing this restructuring from the perspective of social systems theory, the reform of educational evaluation system can be described as a functional transformation from judgement (sorting at the junction) to guidance (guiding the way to the destination). | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 本研究は、科学研究費補助金(基盤研究C)「三分岐型から二分岐型への中等学校制度改革に伴うドイツ教育評価制度の再編と機能変容」(課題番号:17K04568)」(研究代表者:卜部匡司)の研究成果の一部である。 | |||||||||||
書誌情報 |
広島国際研究 en : Hiroshima Journal of International Studies 巻 27, p. [67]-78, 発行日 2021-12-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島市立大学国際学部 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1341-3546 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10485683 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |