WEKO3
アイテム
『グレート・ギャツビー』における「グレート」の両義性 : 精神分析における「母」の視点から
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/2000197
https://hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp/records/20001979d38e5f9-6bd8-4512-ba8e-69a255f51ccb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(シンプル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-27 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 『グレート・ギャツビー』における「グレート」の両義性 : 精神分析における「母」の視点から | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Ambiguity of “Great” in The Great Gatsby: From the perspective of the “mother” in psychoanalysis | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
髙山 大心
× 髙山 大心
|
|||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ギャツビー | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 精神分析 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 母胎回帰 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | エディプス・コンプレックス | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper aims to examine the ambiguity of the term “great” in F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby from the perspective of the “mother” in psychoanalysis. In undertaking such an endeavor, firstly, it focuses on the descriptions in the novel that evoke the “mother” and analyzes them based on psychoanalytic theory to reveal Gatsby’s desire for a “return to the womb”. Secondly, it considers Nick, the very person who evaluates Gatsby as “great”, and points out that Nick exhibits a critical or satirical attitude toward 1920s America (“the Roaring Twenties”), making him an anachronistic figure. By connecting the above analyses of Gatsby and Nick, it concludes that Gatsby’s “immaturity,” characterized by a desire for a “return to the womb” and remaining within the “Oedipus complex,” is interpreted by Nick as an anachronistic nobility that maintains “purity” without being completely consumed by the times, and this leads to the positive evaluation that “Gatsby is great.” However, as long as Gatsby’s “greatness” stems from his “immaturity”, it inevitably accompanies “childishness” or “juvenility,” which is considered one of the manifestations of irony in The Great Gatsby. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島市立大学国際学部 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子(シンプル) | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ(シンプル) | journal article | |||||||||
関連情報 | ||||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||
関連識別子 | AN10485683 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1341-3546 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 広島国際研究 巻 30, p. 91-101, 発行日 2024-12-20 |