Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-11-29 |
タイトル |
|
|
タイトル |
2 学生と教職員による業務改善のための実践的システム開発プロジェクト |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Practical projects on system developments for improving work efficiency by teams of students, faculties and staff members |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
業務改善 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
ソフトウェア開発 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
Microsoft Power Apps |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
問題解決型学習 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
デザイン思考 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Business improvement |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Software development |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Microsoft Power Apps |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
PBL |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Design thinking |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
2 ガクセイ ト キョウショクイン ニヨル ギョウム カイゼン ノ タメ ノ ジッセンテキ システム カイハツ プロジェクト |
|
言語 |
ja |
著者 |
平見, 信之
梶山, 朋子
原, 章
|
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
HIRAMI, Nobuyuki |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
KAJIYAMA, Tomoko |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
HARA, Akira |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
問題解決型学習によって、学生は実社会に役立つ技能を獲得できる。本稿では、広島市立大学の職員の業務課題を学生と教職員の協働により定義し、ローコードツールを用いたアプリ開発によって解決する正課外プロジェクト「業務改善タスクフォース」を実施した成果について報告する。学生は職員へのインタビューや業務見学により本質的な課題を発見し、アイデアを実現するプロトタイプの作成とレビューを繰り返すことにより業務改善につなげた。活動を通じて、参加学生は自身の問題発見力、自己学習、情報リテラシー、対人技能といった技能の向上を実感できた。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Project based learning enables students to acquire useful skills in the real world. This paper reports the results of extracurricular activities “Task Force on business improvement” in which students identified problems in office work at Hiroshima City University with staff members and solved the problems by developing applications using a low-code tool. The students discovered the essential problems by interviews to staff members and observing daily work. And then the students developed applications by iterating prototyping and reviews to solve the problems. After the projects, the participating students felt that their skills in problem identification, self-learning, information literacy, and interpersonal skills had improved. |
|
言語 |
en |
bibliographic_information |
ja : 広島市立大学教育基盤センター紀要
巻 1,
p. 17-36,
発行日 2024-11-30
|
出版者 |
|
|
出版者 |
広島市立大学教育基盤センター |
item_10002_source_id_9 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2759-808X |