@techreport{oai:hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp:00001799, author = {矢野, 宏美 and 目良, 和也 and 相沢, 輝昭 and YANO, Hiromi and MERA, Kazuya and AIZAWA, Teruaki}, issue = {108}, month = {2004-11-04, 2023-05-26}, note = {application/pdf, 本論文ではWeb上の飲食店の評判情報を自動抽出し,個人的嗜好に沿って順位付けするための手法を提案する.この手法は店舗の情報を得る部分,評判情報から評価情報を抽出する部分,評価情報と個人的嗜好情報をもとに各店舗を評価する部分から成る.本論文では,特に評判情報から評価情報を抽出する部分を扱う.この部分は,Web文書の構文的特徴を考慮した抽出ルールによって,対象とその属性表現だけでなく,属性の程度や情報の信頼度を表す副詞やモダリティ表現も抽出する.本手法を実際の店舗情報に適用した結果,評価文の抽出精度は79.70%,評価情報の抽出精度は66.18%であった., In this paper, we propose a method to retrieve opinion information for food stores automatically from WWW and to evaluate the information based on personal taste information of the user. This method consists on three sections ; store information retrieval section, opinion information extracting section, opinion information evaluating section. In order to evaluate opinions for foods, both the degrees of attributes and the reliability of the opinions are important. Therefore, our method calculates such information from grammatical features such as adverbs and aspects. The precision of extracting opinion sentences method and extracting opinion information was 79.70 percent and 66.18 percent, respectively.}, title = {嗜好を考慮した評判情報検索手法}, year = {}, yomi = {ヤノ, ヒロミ and メラ, カズヤ and アイザワ, テルアキ} }