@techreport{oai:hiroshima-cu.repo.nii.ac.jp:00001710, author = {馬場, 雅志 and 天野, 晃 and 青山, 正人 and 浅田, 尚紀 and BABA, Masashi and AMANO, Akira and AOYAMA, Masahito and ASADA, Naoki}, issue = {103}, month = {1998-11-19, 2023-05-25}, note = {application/pdf, Calibrated Computer Graphicsのための画像生成手法の高速化について述べる.レンズのぼけ効果を忠実にモデル化した逆投影ぼけモデルに基づく多重Zバッファアルゴリズムは高品質なぼけ画像生成が行えるが, 生成画像の1点につき1〜2回のZバッファ法を適用するため, その計算コストは高いものとなっている.そこで, 多重Zバッファアルゴリズムの高速化について検討し, 高速化の効果と画質への影響について評価を行った.さらに, 多数のピンホール画像を加算することによって同様のぼけ画像を生成する方法についても検討を加え, 多重Zバッファアルゴリズムと比較した結果についても述べる., For the Calibrated Computer Graphics, an approach to realistic image synthesis based on camera calibration, we have developed the multiple Z-buffer algorithm which enables us to produce high quality images including blurred objects. However, its computation is rather heavy because the standard Z-buffer algorithm is applied on every pixel of an image to begenerated. In this paper, we introduce a multiple pinhole algorithm in which images are generated by accumulating a set of shifted pinhole images, and discuss the improvement of both algorithms by evaluating the trade-off between the reduction of computation time and the degradation of image quality.}, title = {Calibrated Computer Graphicsのための高速画像生成}, year = {}, yomi = {ババ, マサシ and アマノ, アキラ and アオヤマ, マサヒト and アサダ, ナオキ} }